bila dia mula bercerita ♥



kursus di Melaka-part 1
3 hari 2 malam di D'Village Resort,Ayer Keroh,Melaka.
Perkampungan Penulis Muda Sekolah Menengah Wilayah Persekutuan 2012.
julung kalinya dianjurakan oleh Jabatan Pelajaran Negeri WPKL bersama-sama Dewan Bahasa dan Pustaka.

tak ramai pun peserta yg join kursus ni.
dalam 64 orang je kot.
kursus ni mmg relax je,
tak kelam kabut.
tu yg best, myk masa rehat.

satu bilik 4 orang.
kawan2 sebilik kami boleh pilih sendiri.
aku satu bilik dgn Nadhirah,bdk skola bukit bandaraya,form 5.
dan dua pelajar dari sekolah putrajaya iaitu laili dan syafiqah, presint bape, aku tak ingat.
budak form 4 :)
skola dorang je yg hantar dua wakil. sebab myk lagi tmpat kosong.

kursus ni diadakan bertujuan untuk melahirkan lebih ramai penulis.
tapi tak semua yg pergi kursus ni minat dalam bidang penulisan.
ada yang dipaksa, ada yang suka2 dan ada yang memang berminat.
aku kategori yang ketiga :D
mmg minat, tapi ta tahulah ada bakat ke tak.
selalu tulis pun benda2 yang mengarut je. =.=

so, smapai je resort tuh.
terus daftarkan diri dan cari room mates.
da jupe, terus ambil kunci.
penginapan not bad, tahu2 jela resort mcm mane kan.
aku n geng dapat bilik kat tengah2 sekali.
ground floor sume bilik utk budak pompuan.
tingkat atas bilik2 budak lelaki.

check in dlm pkul 2.30 ptg, slot pertama start pkul 4.00 ptg.
mmg lame gilaa lah dapat rehat.
buat ape yg patut kat bilik tuh.
room mates sume okayy la. tp kitorang ni muka sume bek2.
asyik senyum je. mereng aku tak terkua pulek.
bilik2 sebelah sume riuh. haha.
bilik kami je senyap semacam, ckp pun "alahaiiii control ayu".. huahua
lepas da rehat. sume berkumpul dalam dewan.
ada ice breaking. 
time ice breaking mmg faci yg handle.
tade sorang pun dpt stay dlm kumpulan yg sme ngn kwn dy.
sume terpisah.
satu kumpulan ade 6 ahli, so sume skali 9 kumpulan.
kumpulan aku mmg ngam,sume ade partner. cewah.
3 laki,3 pmpuan.
nama kumpulan aku Pendeta Qalamaya.
hasil gabungan idea aku n Asma .
setiap kali ade slot atau ceramah. kmi kena dduk dlm group. 
tempat dduk aku terletak diantara nadzmi dan nabil.
aduhhh, pening kepala. doranglah paling bising time kursus.
asyik buat lawak buduh je.sakit pipi aku, gelak lelame.

lepas maghrib start slot pertama.
slot pertama tentang penulisan PUISI oleh En. Rani bin Embi.
seorang karyawan sastera yg agak terkenal dan berjaya.
slot ni habis smpai lah pukul 10.30 mlm.
mmg menarik :D
then mlm tu kami sume dapat tugasan, sume hasilkan 3 puisi setiap seorang.
sume wajib hantar karya masing2 ~
supya karya kami dapat dibedah oleh En. Rani .!
so, mlm tuh mmg perah otak la kami.
sampai pukul bape enta aku cari ilham,.
habis je puisi kedua aku terus tertidur. time tu da pkul 2 pagi.

hari kedua ,
pkul 7 sume gerak g sarapan kat cafe.
makanan kat resort tuh sedapp la jgk.
lepas makan,terus nek dewan.
puisi kitorang kena hantar sebelum pkul 3 ptg.
so, pagi tuh ade bgkel.
dlm bngkel ni la kami kena bkerjasama sbg stu pasukan.

tugasan kumpulan dlm bengkel puisi:
setiap ahli kena mghasilkan satu rangkap puisi.
jd stiap puisi perlu ada 6 rangkap kesemuanya.
tapi group aku cuma ade 5 rgkap je.
enta sape yg tak buat pun aku tak pasti.
stiap kumpulan dberi sehelai kertas,
org yg dduk dihujung meja dkat dgn dinding kena start pilih tema dan buat rangkap pertama.
then kertas tuh dorang pass pd kwn disebelah smpailah orang yg kat tepi skali...
setiap baris meja, mmg suda disusun kumpulannya.
aku la orang yg dduk ditepi skali. grr~
*asal ayat aku cacat. haha !
jd aku lah yg buat rangkap terakhir.
hbis je buat rangkap terakhir. orang yg dduk ditepi skali kena berdiri.
jadi aku pun berdiri lah. semua yg berdiri adalah lelaki.
kecuali aku ngn sorang pompuan neh.
tgok2 org yg kne bdiri tula kena bace puisi tuh.
aduhhhh.
dala kena bce puisi dgn cara yg betul.
itonansi n nada kena betul !
dala pkai mic pulak tuh.
dgn camera man ramai nye. grrr~
seb bek ah time aku bce tak mggigil sgt. haha.

nah, puisi kumpulan aku.
tajuk : Erti Kehidupan.

Menggembara aku mengejar
mencari erti kehidupan
memberi suatu istilah pedoman
dalam meniti menemui jati pahlawan

ku meniti setiap bait-bait kehidupan
untuk menyelongkar segenap pelusuk diri
dan bertali arus dugaan jua
cabaran yang mendatang,menguatkan lagi
semangat membara di dadaku

cabaran yang datang ku atasi
bagai melintas sepi
hujungnya tidakku nampak
namun perjalanan tidak pernah ku henti

mengharungi rintangan yang diberi 
ku tepis cabaran yang dibaling
sehingga merentangi Selat Melaka
yang luas lagi mencabar

ku terus berjalan merentasi masa
mencuba untuk mengapai bintang di langit
mencari erti kehidupan yang sejati
mengharapkan Frdaus dan Jannah terus menanti.
*aku yang punya. hahaha. 
 dua minit je kot masa yg dia bg utk siapkan setiap rangkap.
manelah sempatt...








|


Copyright ©. hak milik terpelihara fatin adorable monster.


saya! Tutorial bebelan

boleh membebel disini :)
[close/tutup]