bila dia mula bercerita ♥



Cerita ramadhan 1

Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh..

Pertama sekali aku nk wish selamat menyambut bulan ramadhan..dan jgk selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam.  Puasa2 jgk solat jgn tinggal. Ingat pesan mak ni.

Straight to the story la ek.
Mcm orang lain. Aku pun ada cerita jgk  bln2 pose ni..nk thu? Sila teruskan bacaan anda..tanak tahu? Kau berambus sekarang dari page aku! Gangster habaq hang..haha.

Malam 1 ramadhan.

Almklum la tgh semangat nk smbut bln pose la katakn.. mlm tu mmg penuh lah masjid..atas bawah mmg full la sng kata.
Aku n roommie aku, haida pun join la terawih.. selesai solat isyak, Encik nizam berucap kat masjid. Dy nk smpaikn khbar n buat peraturan baru. Khbarnya adalah ada kes kecurian blaku pd pagi haritu dlm lingkungan jam 2-5 tak silap. Dlam brbelas jgk smartphone yg hilang kt block lelaki. Tu tak tmasuk kt block prempuan..so kecohla time tuu. Yg pelik mcm mna kjadian tu boleh blaku dlm wktu yg sama dkat 4 block yg berbeza.? Kt sni block lelaki ada dua je. Block prmpuan ada 4. Block prmpuan yg dceroboh tu pulak adalah dua block terakhir. Jarak dgn block laki mmg jauh la.. block aku pulak block prmpuan yg first bsebelahan block lelaki. Ta jauh la. Tp kt block kitorg mmg tade blaku pape khilangn pun. so alhmdulillah. Encik nizam kata suspect yg identitinya sudah dkenalpasti tu adalah lelaki k. Dua org lelaki. Hm. Tah laa. N dia kata suspectnya mmg sdg brada dlm msjid time tu. Amboi. Bguih noh sempat pi masjid. Susah nk jumpa org mcm depa tu pi masjid. Hehe. *gelak perli*

Ustaz pun suruh kitorg smua buat solat hajat lps hbis trawih supaya bdk berdua tu serah diri. Agak serius bunyinya mlm tu. Klau dua bdk tu tnk serah diri, dorg nk serahkn kt polis je. K. Yg tak syoknya mmg byk rules dketatkn. Hm. Padah2.
Tapi itu bukannya the main story yg aku nk citerkan kat sni. Tu baru muqaddimah je. Hehe.

Citer sebenarnya.. mlm yg sama jgk la. Tak2 I mean pagi keesokkannya dlm pkul 2 cmtu..kitorg dberitahu oleh encik nizam time kt masjid., bahawa 2 cafe akn dbuka jam 2 hingga 5.30 utk plajar bsahur. So mlm tu roommates aku n aku yg boleh dkatakn kuat makan ni plan nk bsahur. Act diorg yg smngt k. Aku bab2 bgun sahur ni mls sikit. Bkn apa perut aku ni ha. Gedik lebih. Klau mkn berat2 mcm nsi ke apa pepagi buta mmg dia akn meragam keesokkan hrinya. Tu yg aku takmau tu. Tp sbbkn diorg tanak ada yg tinggal kat bilik sorg2 aku pun ikutla diorang turun ke cafe. Yg syokknya si mei ling pun semangat nk bsahur. Haha. Dah tu kami berempat pun turunlah pepagi buta tu dgn muka bru bngun tdonyaa. Haih..trun je baru perasan yg mmg kami berempat je kt bwh.  Mmg agak hening la pagi tuu. Bunyik cengkerik je. Try usha cafe. Mmg gelap. P cafe kat block f ada lmpu. Tp hmpeh tdek org pun. Cehh. Dusta belaka. Cafe tak bukak pun. Bjln2 jgk la pagi tu nk cari mkn punya psl. Pnat ulg alik. Kmi pun dduk kt krusi mja dpn block. Seronok jgk amik angin pepagi cmtu. Smpai seram sejuk dbuatnya. Msing2 pun stat la mmbebel. Aku ni dah rasa mcm2. Bulu roma da mnegak. Cerita amukkn pocong kt kolej aku tu mula bmain kat kepala otak aku ni. Eee. Seram baq hangg Terasa mcm ada ssuatu dbelakang. Jam mnunjukkn hmpir 3 pagi. Msing2 membisu diam seribu kata. Smngt utk bsahur masih berkobar2 dlm diri. Termasuk si amoi sorg tu. Haihh. Tetbe ada semacam bau menusuk ke lubang hidung masing2. Masing2 mula memandang sesama sndiri. Aku pandang kau, kau pandang aku, aku sengih, kau tayang gigi. Haa mcm tulah gambaran situasi pagi tu. Tetbe zeyra senyum sampai ke telinga...
Seraya berkata ;
"korg ada bau tak apa yg aku bau ni ?."
"Takpun" masing2 mnggeleng.
"Jap.. ada bau ayam lah..cuba korg bau betul2"
"Kan cafe tutup. Haa sudah bdk mana msk ayam pepagi ni.."
"Rasa bau ni dtg dari arah block kediaman bdk lelaki." Zeyra bingkas bgun dan bjln ke arah cafe di block kediaman pelajar lelaki..
"Weh cafe diorg bukak. Jom ah"
"Biar btul nk g sana. Kan tu kwsn bdk lelaki. Kita taleh pegi do"

Smbil mngintai dari perkarangan masjid kitorg pun pk la cara mcm mne nk beli mknn kt sana. Nk pergi, takut. Tak pergi, rugi. Roommates aku ni sahur nk nasi aje. Mcm tade stok lain je nk mkn pun.. ttbe pak guard lalu nek motor.. rsenya dia nmpk kitorg.. tp dy buat derk je mula2.. then dia pun berlalu mcm tu je. Kitorg pun patah balik ke block kdiaman kitorg. Msih bdegil tanak balik ke bilik.. intai cafe. Still tak bukak. Redha jela. Ttbe pkguard yg lalu td tu.. dia dduk atas kerusi yg jaraknya 50 meter dri kitorg terus pnggil kitorg berempat..
"kauorang sini ! Buat apa lgi pagi2 ni kt luar block?!" Panggil pkguard td dgn nada yg agk keras kdengarannya.
"Err. Nk pegi tak ?" Tnya msing2 sesma sndiri.
"Tayahla. Kita jwb kat sni jela"

Salah sorang drpd kami pun jwb la ptnyaan pkguard tu dgn jrak yg jauh.

"Datang sini lah pkcik tak dgr.."

Tatau knp kitorg tak brani pergi ke sana.
Takut kne marah agknya. Yela da la mlm sblum tu da ada kes. Kitorg ni pulak bjln2 dlm keadaan yg meragukn pepagi buta cmtu. Mahu tak mengundang.. Tetapi aku tetap majukan langkah aku. Satu demi satu langkah diikuti langkah mereka sehingga jarak antara aku n pkguard smkin hmpir. Cehh ayat..haha.

Da bdiri depan pkguard tu. Aku pun bgtau jela yg tujuan kitorg turun tu sbnrnya nk beli mkn. Tp cafe ttup.. then pkguard tu pun angguk tanda faham. Pastu pkguard tu tnya kitorg nk mkn apa. Dy nk belikan kt cafe lelaki. Mula2 smua muka mcm ragu2 je. Takut susahkan. At last kitorg pun plan nk mkn nsi goreng pataya. Bg duit kt pkguard tu n dia pun terus naik motor ke cafe lelaki.  Dy suh kitorg tnggu dpn block kediaman. 10 min lps tu pkcik tu dtg jumpa katanya nasi goreng pataya takde. Dia tnya klau kitorg ni mkn tak nsi goreng lain. Kitorg pun iyekan aje..tak kesah la apa. Pape pun boleh. Pkcik tu pegi cafe skli lagi n dy blikan dan kmudian hntarkn mknn tu.pergh kesian pulak ulg alik smata2 nk tnya tu je.. Jam pun da mnunjukkn pkul 4 suku. Pkcik tu dlm grg2 dia..dia sbnarnya baik je. Mmg thnkful sgt dtemukan dgn dy. Haha. Terus naik ke bilik n bsahur. Slesai bsahur. Aku terus g mandi. Dlm 5 cmtu buat la pahala skit bln2 pose ni smbil tunggu subuh tu. Da solat subuh terus tdo smpai kul 7. Hehe. Thats it. Tu je ceritanya. Sorry lah. Aku kalau bercerita suka cerita full version. Tu yg berjela. Pape pun thnks sudi habiskn bacaan. Yg skip cerita tgh2 ni pun thnks jgkla sbb sudi baca ending yg agk bosan ni. Haha. Adiosss




Copyright ©. hak milik terpelihara fatin adorable monster.


saya! Tutorial bebelan

boleh membebel disini :)
[close/tutup]