bila dia mula bercerita ♥



kursus @ melaka part 2

okayy, smbung balik cerita.
cerita pasal hari pertama da habis.
act, myk mende yg menarik blaku pada hari ptma,
cuma ta larat nk taip panjang2..
 
hari kedua.
mcm biase,pg sarapan.
lpas mkn, msuk balik dewan auditorium.
pgi smpai tgahari ade slot utk penulisan cerpen pulak.
oleh En. Abd. Razak Adam.
seorang karyawan negara jugak :)
kitorang pnggil dy cikgu razak je.
slot dy agak menarik. dy aja cane nk tulis cerpen.
then lpas lunch pulak, ad bengkel cerpen.
mcm biase , stiap kali bgkel..kitorang kne buat tugasan dlm kump.
stiap kump. dberi tugasan msing2.
kump aku kena buat permulaan cerpen.
dy bg 15 minit je.
then bile da siap, sorg wakil dri stiap kump kena diri kat depan n bce kn hasil kump msing2.
anuar a.k.a ketua kump aku yg bcekan. :)
not bad hasil kitorang :D
 
hbis bgkel, sume balik ke bilik, n rehat 1 jam.
lpas asar sume msuk auditorium balik.
ada slot novel! slot yg paling aku suke.
ceramah dsampaikan oleh novelis terkenal,
Pn.Salina Ibrahim. :D
slot nehh best, paling santai. asyik gelakk je.
paling mereng group aku lah.
bebudak lki sume cam ta reti segan =.=
best kwn ngn dowg.
tp kat kem tu aku mmg ta kwn sgt ngn budak laki group len.
aku kwn ngn 3 owg tu je. geng aku :)
 
hbis ceramah, buat bengkel novel.
stiap kump kena bina sinopsis cerita msing2.
so, sume pun buat, then mcm biase, sorg wakil kena bentangkan.
ade mcm2 cerita yg kua.
paling taleh blah, kump mne enta, buat cerita ala2 si tanggang.
tp nme tuka jd si tunggang. cara dy ceritakan sinopsis dorg mmg lwk gile.
bguling2 dowg gelak. sakitt pipi gelak lelame !
si nadzmi kat sblah la, asyik buat lwk bodoh. asl owg tga cerita bole plak dy myampuk.
haha. sengal.
 
bngkel habis dlm pkul 11 mlm.
sume cam da mngantuk. tp mlm tuh, kitorg kena buat cerpen pulak.
habislahh, aku je semangat !
bebudak laki sume mgeluh, kesiann dowg. sbb ta minat.
tp ta sume la, ade jgk yg minat.
si nadzmi lg lah, dy bole curi pisang myk2 time dinner tuh, n bwk msuk bilik.
dgn alasan, nk dptkan ilham utk buat cerpen.
tido ngn pisanglah dy mlm tuh. haha.
 
kul 11.30 sume msuk bilik.
aku n geng sbilik sume nk iron uniform skola.
esok tuh, ade majlis penutup. kena pkai uniformm sbb mjlis rasmi.
myk wartawan majalah dtg.
so, mlm tu sume pakat iron baju, iron mmg dsediakan kat lower ground.
bebudak laki pun skli join the club. tp tnggu turn lah.
smbil iron tuh, bole plak budak2 laki buat konsert, kalo sore sdap tape jugak.
ade yg mcm katak je sore. haha.
 
lpas siap iron baju sume, kitorg pun balik blik.
time tuh, da nk kul 12. tbe2 dga budak laki tgkat ats kecoh2.
ketuk2 pintu kgkwn kat ats, ajak tgk cter hindustan kat tb2. !
haha. lawak siott, egat ape lah , kecoh2 cmtu. alih2 nk buat wyg.
nk tgelak pulak kalo nk diingatkan balik.
 
dari kul 12 smpai lah pukul 4.30 pagi aku jage smata2 nk siapkan cerpen.
aku ngn nadhirah je kat bilik tuh yg over nite.
dua org lagi dah bdengkor dari kul 1 lg.
bilik sunyi je, masing2 khusyuk cari idea.
dah la tlis dlm keadaan yg teramat mgntok. ape bole wat.
nk tanak aku kne siapkn jugak..
sedar2 da kul 4.30, tepat je 4.30 aku letak pensel terus tido.
taley tahan dah..
nadhirah pun sme.
 
keesokkan harinya, tepat 6 pagi aku trjaga dsbbkan alarm .
dorg ta bngun lagi.
terus amik towel g mandi.
lpas mandi aku kjutkan dorg sorg2.
mnggigil pagi tuh. dgn aircond nye yg bersuhu rendah.
trus off kan. then tnggu dorg siap2. smbil tnggu dorg siap2kn diri,
aku amik fullscap paper and salin balik 9 pages yg aku buat cerpen tuh.
smlm aku just draftkan pkai pensil, so nk hantar kena tlis balik leklok.
enta, asl lah rajin sgt smpai buat 2 kali kerja.=.=
 
tepat 7 , sume g cafe, breakfast.
hbis mkn g auditorium.
time smpai je auditorium, ta ramai lagi yg da smpai.
so, sambil tnggu dorg, aku try siapkn salin cerpen aku tuh.
da siap trus hantar, ta ramai kot yg hantar. bpe org je. rmai yg hantar time nk balik kl.
tugasan individu yg dorang kasi tuh wajib hantar sebab dorg nak pilih
wakil untuk mewakili kl ke perkampungan penulis muda peringkat kebangsaan pulak.
setiap negeri hantar 5 orang wakil je.
daripada hasil2 kitorang lah dy pilih.
dorang takan umumkan sape je yg trpilih.
sape yg bertuah tu akn dpt tahu bile surat pmberitahuan smpai kat skola.
so, kena tnggu lah.
aku ta harap pun nk pergi sampai peringkat kebangsaan.
sebab org yg dpilih mstilah pandai menulis n pndai bercakap.
menulis bole lah, nk bcakap tu tak confident sgt ler =.=
 
okayy, dlm kul 8, ada persembahan n penilaian.
stiap puisi yg kitorang hasilkan tu telah dinilai oleh En. Rani.
pgi tuh dy ade lah komen pasal hasil kitorang sume.
dy ckp ade yg bgus, ade yg kurg bagus.
so, dy ckp dy da bhagikan hasil2 kitorang kpd 3 kategori.
kategori yang prtama ialah, paling baik.
kedua ialah kategori yg perlu dberi perhatian. bermaksud dy kena bg perhatian sbb ade yg okayy.
kategori ktiga pulak, yg kureng baikk, tp tadelah teruk. sume okayy je.
 
then, dy ckp dy da pilih kurg drpd spuluh puisi yg terbaik,dan beberapa puisi yg kureng baik utk dbacakan,
kitorang pe lagi, bdebarlah. takod gile puisi kitorang brada dlm kategori ke3.
En. Rani start sebut nama sorg budak nih, puisi yg brada dlm kategori terbaik.
hasil nukilan budak laki yg dok depan aku.
puisi dy bgus la jgk..
lpas En.Rani sebut nme dy, sume pun tepuk ah tgn.
then dy bcekan tajuk puisi tu pulak, pastu baru dy bacekn puisi tuh.
hbis je bce puisi bdk tu, dy bg la komen, ape yg menariknye ttg puisi bdk laki tuh.:)
 
lps tu, dy selang selikan dgn mmbaca puisi yg kureng bagus,
tapi name tak dsebutlah, sape pmiliknya akn terasa sndiri.
sape makan cili, dy lah yg terasa pedasnya. :P
haha time tu sume cam tundukk je, msing2 bdoa, hrp2 puisi dy ta dbace.
klaka jugak puisi tuh, ade yg da tergelak. tapi aku tak gelak ah, kang buatnye puisi aku join kategori tuh.
padan muke :(
 
then, dy ckp ade puisi ni bgus jgk.
dy pun bacelah tajuk puisi tuh
"Hamparan Bumi Hijau"
dga je ayat tuh aku dongakkn kepala.
ahhh, puisi aku..
aku da senyum2.
dy ckp tajuk puisi tuh nk hampir sme dgn puisi sasterawan yg len.
aku mcm hahh ?  beza dy tajuk puisi aku ade pkataan "bumi" kat tgh2.
sumpah aku tak tahu,
tajuk pun men bubuh je.
lps dy bcekan tajuk, dy straight away bacekn puisi tu.
*nanti aku bg korg bce puisi tuh. tp yg aku draftkn jela cause yg ori aku da hantar.
yg ori tu lg baik sbb aku da repair..haha
lpas bce dy komen lah.
dy ckp ade lah ayat dlm puisi tu dy suke .
*bangga2* hahaha.
org sume tertnye sape punye puisi.
En. Rani pun sebutlah nama aku.
aku tnduk je. nadzmi da siku2 aku. *dy perli !
then En. Rani tnye "sape fatin nur hanani ?"
aku betul2 kat depan dy je.
aku pun angkat lah tgn..
dorang tepuk tangan !
wuuuu. *malu2 kucing pulek. hahaa
then dy pun bg la cnderahati. somting mcm printed paper yg djdkan bookmark.
dlm bookmark tu, ade 3 puisi bserta dgn biodata En.Rani :D
 
lpas tu, En. Rani bce lg puisi2 dorg.
dy ckp ade 2 org budak. sorg laki, sorg pompuan yg dpt hasilkn 3 puisi yg bagus.
tiga2 puisi dorg dapat perhatian sume faci.
waaa, hebatlah.
tapi nama tak dsebut. t kalau da sebut nme, kitorang dpt lah agk sape yg bakal pegi utk prgkat kbgsaan,
kononye nk bg suprise jela.
 

ade dua budak pmpuan yg puisi dy da dbacekn dua kali dlm kategori terbaik.
aku ngn fatihah, bdk skola mne enta..
hahaha. ta sgka. hebat jgk pnulisan aku. *merepek je lbey.
cincai2 pun dy trima. huahua.
then habis dy wt pnilaian sume, ad majlis pnutup n pnyampaian sijil.
hbis pnutup ade sesi bgambar. msuk majalah dewan siswa ngn mjlah ape enta.
 
bpe myk gmba enta dy snap, lenguh nk senyum.
habis je, sume pegi lunch and siap pegi packing beg kat bilik.
then dalam pkul 1 cmtu kot btolak balik kl.
haha. dah tamat !
 
 
 
 

|


Copyright ©. hak milik terpelihara fatin adorable monster.


saya! Tutorial bebelan

boleh membebel disini :)
[close/tutup]